Fiscalist | Meedenker | Administratiebikkel | Partner at STNDBYRMN
Ingrid Namink
‘Er hangt een vibe om je heen’, het zijn niet haar eigen woorden, maar die van een collega, ooit toen ze eens om een beoordeling vroeg. ‘Ik was eigenlijk gepikeerd. Ik kom hier om een beoordeling te krijgen over het werk dat ik aflever, niet om te horen hoe gezellig ik ben, hállo!’ Zoveel jaar later realiseert ze zich welk compliment er in die kwalificatie school. Ingrid Namink is allround fiscaal en financieel specialist. Ze werkt online voor je, komt naar je toe, maar ‘je mag ook gezellig bij mij op kantoor komen zitten met koffie en een koekje. Net wat jij prettig en functioneel vindt.’
Ze beslist nooit voor haar cliënten, maar ze ziet nogal veel voorbij komen in hun administraties. Onlogische abonnementen of dubbele verzekeringen, om maar iets te noemen. ‘Heb ik je administratie onder mijn hoede, dan let ik op dat soort zaken. Wat maakt dat je twee verzekeringen hebt, vraag ik dan, is het niet zonde van je geld?’ Ik draag dingen aan om over na te denken, zodat een klant beter kan beslissen. Een enkele keer is haar tekst adviserend: ‘Kunt u niet beter bij leven wat aan uw kinderen schenken? U krijgt het zelf waarschijnlijk niet op.’ Ze ziet zichzelf echter niet als adviseur, het begrip ‘meedenker’ past haar beter.
Het is gewoon leuk werk
Haar grootste plezier zit in het op orde maken van de zaken. Ze doet je administratie, regelt dat je btw-berekening klaar staat, drukt op de aangifteknop –als jij dat wilt – en bereidt je vennootschapsbelasting voor. En niet te vergeten de inkomsten- belasting. Ingrid spreekt bedachtzaam, bij alles wat ze opnoemt ziet ze het volgende thing-to-do voor haar cliënt al liggen.
‘In de praktijk pakt het ook zo uit’, legt ze uit. ‘Als de ondernemer voor wie ik werk groeit en bijvoorbeeld meerdere BV’s krijgt, dan ontwikkelt het werk zich ook. Dat maakt mijn werk dynamisch. Ik kijk dan samen met de ondernemer welke nieuwe administratieve en fiscale taken erbij komen. Pakt de cliënt het zelf op of doe ik het? Als we het maar onder controle hebben.’
Alsof het mijn eigen business is
Ik vind het mooi als ondernemers zeggen: ‘Dat stuk administratie vind ik helemaal niet leuk.’ Ik vind het namelijk wél leuk. Zij blij, ik blij. Met een gevoel voor haar vak en de verhouding tot haar cliënt, zegt ze: ‘Je moet stelling durven nemen in het belang van de cliënt. ‘Zou je je belasting niet eens beter betalen, want nu betaal je onnodig veel rente’, is een zin die ze dan rustig uitspreekt. ‘Ik zie het alsof het mijn eigen business is en wat zou ík dan doen?’
Heb je dat snel nodig?
Haar grote drive is dat een ondernemer zich kan richten op zijn corebusiness. Dat gaat soms zo soepel dat de klant even vergeet dat ze geen onderdeel uitmaakt van het bedrijf. Dan wordt ze gebeld met de vraag ‘Ingrid heb je die info snel nodig?’ In de kwinkslag waarmee ze reageert, zit het besef van haar rol: ‘Ik heb het zélf niet snel nodig.’ Daarna noemt ze gauw de datum waarop het in de administratie moet zitten. ‘Een ondernemer moet kunnen ondernemen’, zie je.
Met het hart
Je moet van goede huize komen wil je Ingrid verleiden tot uitspraken over zichzelf. ‘Ik doe alles met mijn hart’ is er eentje… en die ontglipt haar dan eigenlijk. Als ze later in het gesprek zegt dat ze de klanten heeft die bij haar passen, begint er zich wel een beeld af te tekenen. Oprechte Ingrid, oprechte klanten. ‘Klanten moeten zich goed kunnen voelen bij mij. En ik bij hen’, verklaart ze.
Kansen zien
Ze ziet kansen. ‘Kan dat niet eenvoudiger’, is de vraag die vaak van haar tong rolt. ‘Ik maak het graag efficiënter voor mijn cliënten. Ik denk vanuit de cliënt.’ Dat maakte dat ze bij KPMG bij steeds meer projecten betrokken raakte. De voorliefde voor automatisering, administratieve systemen en fiscaliteit begon voor haar bij die projecten en de vraag: ‘Kan het eenvoudiger?’
Was de stap om voor zichzelf te beginnen ook een kans? ‘Ja, het was zowel een kans als een logische stap. Ik heb van die beslissing nog geen dag spijt gehad, Helemáál alleen wil ze het niet. ‘Ik heb graag collega’s om me heen. En niet zomaar collega’s, maar vakgenoten die dezelfde waarden delen. We sparren, we vullen elkaar aan en samen staan we steviger voor de klanten die we hebben. Zo maken we onze naam waar: STNDBYRMN.’
Liever cijfers dan reclame
Daarover gesproken, jullie naam waarmaken, op welke manier besteden jullie daar aandacht aan? ‘Niet’, lacht ze enigszins beschaamd. ‘We doen wat we doen. In het begin dachten we nog wel over reclame maken voor ons merk, maar ik zit liever met mijn hoofd in de cijfers van mijn klanten. Onze naam is overigens bedacht door twee van onze klanten. Misschien is dat wel de beste reclame die we ooit konden krijgen. Een naam die zegt wat we doen, eentje die blijft hangen ook nog.
Omgekeerd werkt die naam ook. Net als Ingrids manier van werken. Klanten blijven haar trouw, verwijzen zelfs door. ‘Indirect is dat natuurlijk een compliment.’ Alweer een mooi compliment. Realiseert ze zich eigenlijk welke bijdrage ze daar zelf aan levert? Ze lacht. ‘Iets van vibe misschien?’
Ingrid benader je voor
- all-round fiscaal-administratief werk (noem haar de huisarts, is er een specialist nodig dan regelt ze die)
- je belastingaangifte
- belastingadvies
- de puntjes op de i in je efficiency
- en meer, maak gerust een afspraak, de koffie staat klaar, met koekje 😉
“Ik zie het alsof het mijn eigen business is
en wat zou ik dan zelf doen?”