Businesspartner | DGA-adviseur | Fiscalist | Ondernemer | Founder HARTEN5 | Partner STNDBYRMN
JAN WILLEM KUYPERS
Er is een groot verschil tussen helpen en verder helpen. De kunst van het verder helpen, daar draait zijn loopbaan om, zijn leven zelfs. Werk zal hij het ook niet noemen. ‘Ik doe wat ik goed kan, wat ik leuk vind, met een groot hart voor het MKB.’ Wat hem betreft de kurk van de economie. ‘En die kurk heeft voor de toekomst nieuwe ruilmiddelen nodig, zodat onze kinderen en kleinkinderen ook kunnen leven.’ Jan Willem Kuypers is fiscalist, maar bovenal een bouwer aan kansen.
‘Ik word wel eens moe van mezelf, ik zie in alles een kans. Dat altijd áánstaan ….’ Veel van zijn zinnen maakt hij niet af. Stel hem een vraag en je krijgt antwoord. Niet één, wel tien. In alle rust. In zijn pauzes broeit een nieuw idee. Eentje die hij je kan voorleggen als optie. Er is altijd meer dan één keus.
Kennis delen
Hij neemt je mee langs vier klaverblaadjes, elk blaadje staat voor een woord dat begint met een K. ‘Die van kennis wordt altijd verbonden aan macht.’ Dat ziet hij zelf anders. ‘Kennis is vrijheid en dat leidt weer tot zelfstandigheid. Dus als hij voor jouw vraagstuk aan de slag gaat, dan brengt hij zijn kennis over, maar hij geeft je ook keuze. Het is niet aan hem om voor jou te kiezen. De overwegingen die hij op tafel legt – er volgen een paar voorbeeldscenario’s: een stichting met een moederstichting, een BV erbij, de zaak verkopen of juist niet, nieuwe statuten – het zijn altijd keuzes. ‘Ik zeg nooit: ‘Je moet dit of dat doen…’ Hoogstens: ‘Als ik in jouw schoenen stond dan zou ik…’ Maar dan geef ik wel de onderbouwing, mijn afwegingen – als mezelf dus. Het is een geleide vorm voor de cliënt om beter te kunnen beslissen. Met een oplossing geven help je niemand verder, je moet de ander helpen zelf een oplossing te vinden, eentje die bij haar of hem past.’
Weten wat je kiest
De ene metafoor is nog maar half uitgewerkt of er wordt een volgende ingebracht. Dit keer een horloge. Zo eentje met van die radertjes van binnen. Alles minutieus op elkaar afgestemd. ‘Het grijpt in elkaar. Je kiest iets, die keuze heeft een gevolg, het zet iets in beweging. De ene kant op of een andere. Daarom bied ik als adviseur altijd meer dan één keus en leg ik uit hoe bij elke keus de radertjes in elkaar grijpen. Ik wil dat mijn cliënt weet wat ie kiest en niet hoeft te hangen in spijt. Daar ligt voor Jan Willem een taak.
Over kundigheid (de tweede k) hoor je hem niet expliciet praten. Dat hoeft ook niet, hij ís het. En niet alleen op het terrein van de fiscus en accountancy. Je ziet hem de wereld verbeteren. Niet in zijn eentje, juist niet alleen. ‘Het gaat me om het benutten van talent, ik word gelukkig als mensen een plek vinden waar ze kunnen excelleren. Hun plek, van waar ze een ander weer verder helpen. Daarom zeggen we bij STNDBYRMN ook niet ‘We helpen je’, maar ‘We helpen je verder’. Die drive hebben we allemaal.’
Uitzoomen
Persoonlijk doet hij dat door vanuit een detail hoger te klimmen in een vraag. ‘Daarbij ontstijg ik de fiscaliteit, de accountancy en de boekhouding. Om bij het bestaansrecht van een ondernemer uit te komen. Wat is je bedoeling en hoe kunnen we wet- en regelgeving in een bedrijfsplan zo plooien dat je als ondernemer je bestaansrecht een fundament geeft? Je bedoeling moet kunnen groeien.’ Hij noemt voorbeelden waarbij er zelfs nieuwe economische systemen zijn ontstaan. ‘Dat is mooi natuurlijk, maar als je hoog klimt, heb je altijd de plicht weer af te dalen. De details liggen namelijk lager en die vormen de bron voor elke keuze, voor elk nieuw systeem. Volg je me nog?’
Kwaliteit
Jan Willem is prima te volgen, bevlogenheid krijg je er gratis bij. ‘Als je kennis en kunde goed combineert – vervolgt hij zijn model – dan krijg je kwaliteit’, de derde k in zijn rijtje. Kwaliteit kent meerdere gezichten, maar wat hem betreft let je op twee zaken. ‘Gaat het nog over de leidende principes van je onderneming en geeft het rendement? Rendement is een kwaliteitskenmerk.’
In het grotere geheel gaat het over geluk. ‘Geluk moet je hebben, geluk moet je krijgen, geluk moet je delen, geluk moet je zijn.’ Het recept ervoor? Vier keer k dus. We zijn er bijna.
Cliënt
‘De vierde staat voor klant’, zegt hij. Al noemt hij zijn cliënten nooit klant, altijd cliënt.’ Dat zit zo: ’Als je over klanten praat, dan ligt het accent op een product dat afgenomen wordt – het brood bij de bakker. Praat je over cliënt dan gaat het over de aandacht voor de mens, zijn talent en zijn doelen. Het product volgt pas later. Die volgorde van aandacht is belangrijk voor hoe wij werken.
Cliënt dus. Een c in een model met k’s. Ook aan een geluksmodel kun je sleutelen. We kijken terug op een gesprek over kennis, kunde, kwaliteit, keuzevrijheid en kansen. Als je dat in huis hebt voor je cliënt, ben je dan niet een klaver vijf? Geluk met de droom dat er nog meer is. Een nieuw ruilmiddel, voor onze kinderen en kleinkinderen…
Jan Willem benader je voor
- all-round advies (kom gerust met een complexe of innoverende vraag, Jan Willem zoekt met je naar wegen)
- je belastingaangifte
- je jaarrekening
- financiering en bedrijfsoverdracht
- financiële planning en bedrijfsopvolging
- last but not least, talentmanagement (hij helpt je graag verder)
- en meer, maak gerust een afspraak, de koffie staat klaar
“Het leven gaat over geluk. Geluk moet je hebben,
geluk moet je krijgen, geluk moet je delen, geluk moet je zijn.”